Ματθαίος Γιωσαφάτ – η ομιλία του στο TEDxAthens 2012

8229050218_0c51761298

Ο Ματθαίος Γιωσαφάτ, σε αυτή την πολύ ξεχωριστή του ομιλία στο TEDxAthens 2012, μας κάλεσε να δούμε την κρίση σαν μια ευκαιρία για να αλλάξουμε όλα αυτά που μας μπλοκάρουν και μας φέρνουν πίσω ως κοινωνία.

Μόνο όταν δίνεις κάτι πίσω στην κοινωνία στην οποία ζεις και αναπτύσσεσαι μπορείς να νιώθεις ικανοποιημένος και ευτυχής. Πρέπει να μάθουμε να ζούμε ο ένας με τον άλλο, ως ομάδα και όχι ως μονάδα. Να μαθαίνουμε να λειτουργούμε μέσα στο σύνολο, να ανεχόμαστε, να εκφραζόμαστε και να μοιραζόμαστε…

Ο κος Γιωσαφάτ μας μίλησε ακόμα για τον σημαντικό και καθοριστικό ρόλο που διαδραματίζουν οι εμπειρίες της παιδικής μας ηλικίας για τη συμπεριφορά μας ως ενήλικες και πρότεινε την καθιέρωση “Μαθημάτων Ζωής” στα σχολεία έτσι ώστε τα παιδιά από μικρή ηλικία να μπορέσουν να ανακαλύψουν την ασυνείδητη πλευρά του εαυτού τους και να αντιληφθούν τον κόσμο όπως θα έπρεπε να είναι.

– – – – –

___

by Αντικλείδι , http://antikleidi.com

Συναφές: 

Στο ντιβάνι με τον Ματθαίο Γιωσαφάτ 

Η Ελλάδα πρέπει να δει τον εαυτό της

8 CommentsLeave a comment

  • Θα παραμείνω σκεπτική για τις θέσεις του Γιωσαφάτ!!
    Πολύ σίγουρος για τους νέους, πολύ σίγουρες θέσεις και απόψεις σε ένα επάγγελμα που αναγκαιότητα είναι η ανοιχτότητα και ΟΧΙ η άκαμπτη σιγουριά, η συμπόρευση και όχι η ξεκάθαρη καθοδήγηση!!!
    Θεωρώ προκλητικό που υποστηρίζει (σε συνέντευξή του στη Στάη) ότι όταν δεν έχεις χρήματα δεν μπορείς να κάνεις ψυχανάλυση, μόνο αυτοί που έχουν χρήματα μπορούν!!!!!
    …οι υπόλοιποι μπορούν να πάνε στα δημόσια πλαίσια, λέει, την εποχή της κρίσης που οι ανάγκες είναι τεράστιες με ανθρώπους που δύσκολα στέκονται στα πόδια τους για να επιβιώσουν και το δημόσιο συρρικνώνεται σταθερά!
    Ευτυχώς δεν είναι αυτής της άποψης όλοι οι επαγγελματίες στο χώρο της ψυχικής υγείας!!
    Ευχαριστώ!

    • Ο κ. Γιωσαφάτ και φαίνεται & ειναι πολύ σίγουρος για τις θέσεις του γιατί γνωρίζει πολύ καλά το αντικείμενό του , την ανθρώπινη φύση . Η σιγουριά του δεν ειναι καθόλου άκαμπτη , το αντίθετο , αφού συζητάει για το προβλημα της ελληνικής κοινωνίας που ειναι η έλλειψη ομαδικού πνεύματος και προσφοράς και εντοπίζει εκεί το πρόβλημα και την δυνατότητα επίλυσης του με τα ” μαθήματα ζωής” που προτείνει να ξεκινάνε απο το νηπιαγωγείο . Προτείνει στο κοινό να κινηθεί ανάλογα γιατί ξερει πολύ καλά οτι όχι μόνο ” ένας κουκος δεν φέρνει την Άνοιξη ” αλλά δεν εχει ούτε την δυνατότητα μόνος του , ούτε την υποχρέωση , αλλά ούτε το ολο εγχείρημα θα έχει νόημα χωρίς την ενεργή συμμετοχή πολλών ετσι ώστε δουν & να νιώσουν την σταδιακή μεταμόρφωση της ελληνικής κοινωνίας και οτι αυτό θα σημάνει και θα σημαίνει …
      Όσο για την τοποθέτηση του οτι μόνο αυτοί που έχουν χρήματα μπορούν να κανουν ψυχοθεραπεία , ναι ειναι μια πικρή αλήθεια , δεν γνωρίζω όμως για πιο λόγο το ανέφερε ετσι και δεν μπορω να εκφράσω άποψη .

      • Επιτρέψτε μου αλλά αν δηλωθεί σιγουριά για την ανθρώπινη φύση αυτομάτως γίνεται άκαμπτη γιατί “κλείνει”. Η έλλειψη ομαδικού πνεύματος υφίσταται ανά την υφήλιο, έχετε παρατηρήσει κάπου στον κόσμο να υπάρχει αυτό το ομαδικό πνεύμα αν δεν υπάρχει καθοδήγηση; (αν το γνωρίζετε παρακαλώ θα μου ήταν, ειλικρινά, χρήσιμο να το γνωρίζω).

        Ένας κούκος δεν φέρνει την άνοιξη αλλά από λίγους ανθρώπους και μεμονωμένους ξεκίνησαν και ολοκληρώθηκαν πολύ σπουδαία και χρήσιμα πράγματα είτε στις επιστήμες είτε στην τέχνη είτε ακόμα και στην εκπαίδευση, υπήρξαν κάποιοι οραματιστές που ξεκίνησαν καινούργια πράγματα και παρόλα τα εμπόδια πέρασαν κάποιες σημαντικές μεταρρυθμίσεις.

        Υποχρέωση έχουμε αυτοί που ασχολούμαστε με τον άνθρωπο να παλεύουμε στα μικρο-συστήματα, που ανήκουμε και πορευόμαστε, για την σταδιακή μεταμόρφωση της ελληνικής κοινωνίας και εδώ να αναφέρω εθελοντικό έργο που, επίσης, δεν γνωρίζω αν ασχολείται ο κ. Γιωσαφάτ και θα με ενδιέφερε να το ξέρω.

        Εξαιρετική ιδέα τα “μαθήματα ζωής” αλλά εδώ διαλύεται το σχολείο ολόκληρο σε ποια βάση συζητάμε;
        Μια καλή ιδέα θα ήταν, ας πούμε, να οργανώσει συναδέλφους του (καθότι πρόεδρος και ιδρυτής της Ελληνικής Εταιρείας Ομαδικής Ανάλυσης) και να κάνουν κάποια “μαθήματα ζωής” δωρεάν στα σχολεία, στα νηπιαγωγεία, τόσο όσο μπορεί. Ας δώσει τα “φώτα” του σε 100-200 παιδιά, σημαντική επιτυχία ζωής θα ήταν, δεν ξέρω αν συμφωνείτε; Υπάρχουν τόσες ανάγκες στην εκπαίδευση, αυτή τη στιγμή, για στήριξη μαθητών, εκπαιδευτικών και γονιών που αν θέλεις δεν προλαβαίνεις να βοηθάς.

        Πολλά ξέρει και πολύ καλά όπως αναφέρετε, σεβαστή η γνώμη σας αλλά εγώ δεν αγαπώ τις αυθεντίες που συντηρούν κιόλας τον εαυτό τους ως αυθεντίες (γιατί ασχολούνται ουσιαστικά με τον εαυτό τους και όχι με τον συνάνθρωπο). Πως, αλήθεια, ορίζεται αυθεντία ένας άνθρωπος που ουσιαστικά δηλώνει ότι το σημαντικότερο πράγμα που έκανε στη ζωή του ήταν να δουλεύει* αυτό σημαίνει ότι δεν έχει ζήσει, άρα έχει μόνο θεωρία και όχι βιώματα, και άνθρωπος γίνεσαι μέσα απ’ τα βιώματα, απ’ την καθημερινή τριβή ζωής, δεν ξέρω, επίσης αν συμφωνείτε.
        Αλλιώς πάμε στην κατηγορία του πολιτικού λόγου και του ευχολογίου, οκ εμείς τι κάνουμε όμως, εμείς πως βοηθάμε αυτή την κοινωνία, εμείς πως συμμετέχουμε με έργο και όχι με λόγια και άκοπες συμβουλες;
        Αυτή την εποχή δεν μπορώ να δεχτώ λόγους απ’ τον “άμβωνα”, οι άνθρωποι γύρω μας καταρρέουν και επιμένω ότι έχουμε υποχρέωση, όσοι είμαστε σε καλύτερη θέση (προς το παρόν τουλάχιστον), να βρίσκουμε τρόπους να στηρίζουμε τους συνανθρώπους μας (και υποστήριξη δεν είναι 2 σακκούλια μακαρόνια στον κάδο αλληλεγγύης στο σούπερ μάρκετ)

        *και με πολύ ψηλές αμοιβές, δεν ξέρω αν αληθεύει, (πως θα σας ακουγόταν το 150 ευρώ η ώρα, δεν έχω προσωπική εμπειρία, καταθέτω ότι έχει ακουστεί ως κουτσομπολιό, επανειλημμένα στο παρελθόν και υπολογίστε για 2-3 συνεδρίες την εβδομάδα) είναι πολύ μεγάλο ποσό για όλες τις εποχές και για τις εποχές των παχιών αγελάδων, τώρα δεν γνωρίζω αν κάνει εκπτώσεις.

        Η πολιτική του θέση είναι επιεικώς απαράδεκτη, πως μιλάς για δημοκρατία όταν ο τρόπος που δουλεύεις απευθύνεται μόνο στην ελίτ, που είναι η έννοια της δημοκρατίας; στην θεωρία και μόνο. Έτσι κρινόμαστε όλοι από την πράξη και όχι από τις ιδέες μας.

        Είπα πολλά και σας κούρασα και θα δεχτώ την ανάγκη σας να τον υποστηρίζετε, εύχομαι (ειλικρινά το γράφω) να έχετε πάρει και βοήθεια για τον εαυτό σας από τους λόγους του. Σέβομαι ότι για κάποιους είναι ο καλύτερος και ίσως εκείνοι που πήραν βοήθεια να το υποστηρίζουν (ανεξαρτήτως κόστους…οκ), αλλά πέραν τούτου η θέση των “πιο πάνω” είναι να κατέβουν “πιο κάτω” και να βοηθήσουν, όπως πρεσβεύουν, όσο μπορούν.
        Δήμητρα Ξ.

        • Χαίρομαι να βλέπω ανθρώπους να αφιερώνουν χρόνο να τοποθετούνται και να εχουν άποψη .
          Επειδή δεν εχω χρόνο τώρα θα σας πω μόνο οτι δεν εχω καμμια ανάγκη , όφελος η προσκόλληση να υποστηρίζω τον συγκεκριμένο άνθρωπο. Κάποιες θέσεις του με εμπνέουν και με εκφράζουν καλύτερα . Αλλά καμμια θεση μονη της πιστευω οτι δεν αρκεί παρά συνδυασμός αυτών προς μια ουσιαστική ” λύση ” της κοινωνίας , στην περίπτωση μας , την ελληνική
          Θα επανέλθω με χαρά , γιατί έχοντας διατηρήςει την ανθρωπιά μου ειναι ενα θέμα που με καίει …
          Με εκτίμηση

  • Ευχαριστώ για την απάντησή σας, αν και πιστεύω ότι είναι αρκετά δύσκολο μέσα από τον γραπτό λόγο να επικοινωνηθούν διαφωνίες και διαφορετικές απόψεις (και πολλά είπαμε, δηλαδή, ως εδώ).
    Βεβαίως και δεν υποστηρίζω ότι έχω λύσεις (!) αλλά, ας πούμε, για κάποιες λίγες προτάσεις-προσπάθειες για άνοιγμα και προσφορά στην κοινωνία που κατά ένα μέρος τις πραγματοποιώ.
    Δήμητρα Ξ.