Γυναικείο κίνημα


Μας έρχεται απ’ τα παλιά

Αχλή της ιστορίας

Ότι υπήρχε σύστημα

Που λεν μητριαρχίας

*

Δεν έχουμε ιστορικά

Ούτε και αποδείξεις

Ότι απ’ τον θρύλο πέρασε

Κι ελάχιστες ενδείξεις

*

Έτσι θε να μιλήσουμε

Για την Πατριαρχία

Πως έχει πια ξεπεραστεί

Να γίνει ιστορία

*

Πρωτόγονες ομάδες

Μ’ ανάγκες άλλων εποχών

Καθόρισαν καθήκοντα

Ανδρών και γυναικών

*

Ο άνδρας είχε χρέος του

Καθήκον και τιμή

Να προστατεύει τη φυλή

Να κυνηγά τροφή

*

Μα στην γυναίκα έμελλε

Το σπίτι κι η κουζίνα

Και το μεγάλωμα παιδιών

Της έγινε ρουτίνα

*

Άντρες αποφασίζανε

Πάντα το τι θα γίνει

Και η γυναίκα ιστορικά

Στην άκρη θε να μείνει

*

Δεν έχει δικαιώματα

Έχει μόνο καθήκον

Να μεγαλώνει τα παιδιά

Και να φροντίζει οίκον

           *

Με τον καιρό περάστηκαν

Και νέες αντιλήψεις

Στο σπίτι της να κάθεται

Για να μην έχει ρήξεις

*

Και να φροντίζει σύζυγο

Παιδιά μα και γονείς

Κι αδέρφια που θα έρθουνε

Και άλλους συγγενείς

Στα χρόνια περαστήκανε

Σ’ αγόρια, κοριτσάκια

Πρότυπα μισογυνισμού

Με όπλα και κουκλάκια

*

Και την εικόνα έκανε

Ακόμα πιο θολή

Η εκκλησία που έριξε

Χαριστική βολή

*

Βάλαμε στην παιδεία μας

Προστάτες τρεις πατέρες

Μεγάλους μισογύνηδες

Τα λόγια τους σαν σφαίρες

*

Γυναίκα απαγορεύεται

Γράμματα να διδάξει

Γιατί της Βίβλου πρότυπα

Τότε αυτή θ’ αλλάξει

*

Πρέπει να είναι υπάκουη

Έμπροσθεν του ανδρός της

Και την ανωτερότητα

Να νιώθει πάντα εντός της

*

Να είναι πάντα ταπεινή

Με χαμηλό το βλέμμα

Να μην ρωτά, να μην ζητά

Για να μην έχει θέμα

*

Δεν είχε λόγο αυτή ποτέ

Στης πόλης τα κοινά

Και θα ‘πρεπε να φέρεται

Σεμνά και ταπεινά

*

Κι έτσι περνάει άσημη

Μέσα απ’ την ιστορία

Κι είναι παρούσα αυτή απλώς

Σε τούτη την πορεία

*

Έτσι απ’ την αρχαιότητα

Με λίγες εξαιρέσεις

Φτάσαμε εδώ στο σήμερα

Δες το άμα μπορέσεις

*

Η Ασπασία έξυπνη

Χίλια της μαρτυρήσαν

Την  Υπατία φιλόσοφο

Χριστιανοί δολοφονήσαν

*

Σ’ Ευρώπη και Αμερική

Των μαγισσών κυνήγι

Και πρώτη μπαίνει η Ζαν ντ’ Αρκ

Στης φλόγας το παιχνίδι

*

Ήταν και η Μαρί Κιουρί

Πρώτη στις επιστήμες

Το Νόμπελ που απέκτησε

Μας έμεινε στις μνήμες

*

Ήταν κι η Πασσιονάρια

Κι η Λούξενμπουργκ η Ρόζα

Κι άλλες χιλιάδες άγνωστες

Χωρίς λιπκλός και όζα

*

Κι ήταν η Σιμόν ντε Μποβουάρ

Που μες στα κείμενα της

Κάθε γυναίκα έβλεπε

Τα δικαιώματα της

*

Αγώνες χειραφέτησης

Μα και ισοτιμίας

Να αποσπάσουν προσπαθούν

Εκ της πατριαρχίας

*

Πάλεψαν για οκτάωρο

Μαζί με τόσους άλλους

Κι αγώνες κάνανε πολλούς

Πάρα πολύ μεγάλους

*

Δράση κι αγώνες είχανε

Και κάποιες σουφραζέτες

Για να δοθεί δικαίωμα

Και ψήφο στις γυναίκες

*

Το ’25 ξεκινά

Γυναίκα να ψηφίζει

Κι απλώνεται σ’ όλη τη γη

Μα ακόμα δεν καρπίζει

*

Σε κάποια κράτη κυνηγούν

Ακόμη την μοιχεία

Και μ’ ένα λιθοβολισμό

Τελειώνει η ιστορία

*

Σε άλλα κράτη ανήλικη

Αν τύχη και βιαστείς

Με γάμο λήγει το συμβάν

Γαμπρός είναι ο βιαστής

*

Μα κοίτα στον πολιτισμό

Πέρα απ’ τις νουθεσίες

Πρέπει λιγάκι να το δουν

Και στις νομοθεσίες

*

Ήταν πολύ προκλητικά

Τα ρούχα που φορούσε

Ή άλλο, δεν αμύνθηκε

 Αυτή όσο μπορούσε

*

Και έτσι βρίσκεται ελεύθερος

Ο κάθε ένας βιαστής

Κι ο κόσμος ο αμήχανος

Βλέπει σαν θεατής

*

Υπάρχει πάντα σεξισμός

Μα και παρενοχλήσεις

Θα πρέπει να ‘χεις μάρτυρες

Κάποιον για να μηνύσεις

*

Αγώνες γίνονται διαρκώς

Και για την αμοιβή

Ίση δουλειά, ίσος μισθός

Πρέπει κανείς να δει

*

Όχι να απολύεσαι

Αν έγκυος θα μείνεις

Ασύμφορη στο αφεντικό

Κι εσύ τι θα απογίνεις

*

Και σ’ ένα θέμα βασικό

Να γίνει μια τομή

Να πάψει να εφαρμόζεται

Κλειτοριδεκτομή

*

Είναι πράγμα αφύσικο

Ακρωτηριασμός

Αυτό δεν είναι έθιμο

Είναι βασανισμός

*

Άλλους αγώνες έχουνε

Τώρα με τις αμβλώσεις

Τι είναι προτιμότερο

Μάνα ή παιδί να σώσεις

*

Γιατί αν είναι νόμιμο

Πας στα νοσοκομεία

Κι όχι στο επικίνδυνο

Και στην παρανομία

*

Κι η Εκκλησία έρχεται

Κράζοντας με μανία

Πως είναι η έκτρωση απλά

Μια δολοφονία

*

Πως είναι πρώτιστα ηθικό

Το έμβρυο να κρατήσεις

Αλλά κανείς δεν σε ρωτά

Αν έχεις να το ζήσεις

*

Κανείς ποτέ δεν χόρτασε

Μονάχα με αγάπη

Άσε που σίγουρα θα μπεις

Και στου κοινού το μάτι

*

Δεν επιτρέπεται λοιπόν

Η γυναίκα να ορίζει

Τι θέλει για το σώμα της

Αυτή να καθορίζει

*

Είναι πολλά τα θέματα

Είναι πολλές οι δράσεις

Μα ένα είναι σίγουρο

Συλλογικά να δράσεις

*

Για να ‘χεις αποτέλεσμα

Μέσα στην κοινωνία

Η δράση η συλλογική

Φέρνει επιτυχία

***

Άρης Χαραλαμπίδης – facebook


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -