Ο Σοπενάουερ για τη μόδα με τα γένια


Μια μόδα που έχει ενσκήψει εσχάτως και στη χώρα μας είναι τα γένια, το μούσι, που αφήνουν να φύεται οι περισσότεροι άντρες γύρω μας. Τι γνώμη είχε άραγε ο Σοπενάουερ για το θέμα;

Η γενειάδα

Επειδή στην ουσία πρόκειται για μισή μάσκα, η γενειάδα θα έπρεπε να απαγορεύεται από την αστυνομία. Εκτός αυτού, ως ανδρικό χαρακτηριστικό που βρίσκεται καταμεσής στο πρόσωπο, είναι χυδαίο: γι αυτό άλλωστε αρέσει στα γύναια.

Λένε ότι τα γένια είναι για τους άνδρες φυσικά: εννοείται, γι’ αυτό άλλωστε ταιριάζουν στους άνδρες που βρίσκονται ακόμα στη φυσική τους κατάσταση· για τον ίδιο ακριβώς λόγο, στους άνδρες που έχουν περάσει στη φάση του πολιτισμού, ταιριάζει το ξύρισμα, αφού στην ουσία συμβολίζει την άρνηση της ζωώδους, ωμής βίας, η οποία βρίσκει τη λυρική της έκφραση στην τριχοφυΐα του ανδρικού ειδικά προσώπου, και την υποταγή στον νόμο, στην τάξη, και στον πολιτισμό γενικότερα.

Η γενειάδα μεγαλώνει το ζωώδες τμήμα του προσώπου και το προβάλλει: αυτό του δίνει την τόσο εντυπωσιακά κτηνώδη όψη: δεν έχετε παρά να παρατηρήσετε από το πλάι έναν γενειοφόρο την ώρα που τρώει! Οι περισσότεροι γενειοφόροι θεωρούν τη γενειάδα τους διακοσμητικό στοιχείο. Ένα διακοσμητικό στοιχείο που για διακόσια τουλάχιστον χρόνια το έβλεπε κανείς μόνο σε Εβραίους, Κοζάκους, Καπουκίνους, βαρυποινίτες και ληστές. Η αγριάδα και η βιαιότητα που προσδίδει η γενειάδα στη φυσιογνωμία, βασίζεται στο ότι μια σχετικά μικρή μάζα καλύπτει το μισό του προσώπου, και μάλιστα το τμήμα που περισσότερο εκφράζει τον ηθικό χαρακτήρα του ανθρώπου. Και για να μην ξεχνιόμαστε, μαλλιαρά είναι κατά κανόνα τα ζώα.

Δεν έχετε παρά να κοιτάξετε γύρω σας! Θα δείτε ότι έχει γίνει κάτι σαν εξωτερικό σύμπτωμα της ραγδαία αυξανόμενης ωμότητας -και μόνιμος συνοδός της- η μακριά γενειάδα, αυτό το χαρακτηριστικό του ανδρικού φύλου καταμεσής στο πρόσωπο, που δείχνει ότι κάποιοι προτιμούν την ανδροπρέπεια, την οποία μοιράζονται με τα ζώα, από τον ανθρωπισμό, αφού προτιμούν πρώτα και κύρια να θεωρούνται άνδρες και δευτερευόντως άνθρωποι. Το ξύρισμα της γενειάδας, σε όλες τις πολιτισμένες εποχές και χώρες, γινόταν και γίνεται εξαιτίας της ορθής αντίληψης περί του αντιθέτου, σύμφωνα με την οποία ο άνθρωπος προτιμάει να είναι άνθρωπος, με τη γενική έννοια του όρου και χωρίς ιδιαίτερη αναφορά στη βιολογική διαφορά των φύλων. Ενώ αντίθετα, το μήκος της γενειάδας (Bart) συμβάδιζε πάντα με τη βαρβαρότητα (Barbarei), στην οποία παραπέμπει και το όνομά της.

Από το βιβλίο για τον Άρθουρ Σοπενάουερ – Η τέχνη του να είσαι προσβλητικός

by Αντικλείδι , https://antikleidi.com

Συναφές: 

“Το Καθημερινό Ξύρισμα”

Αντικλείδι

Οι διαχειριστές του blog

Recent Posts

Σύγχρονη επιστήμη και αγνωσιολογία

Ένα από τα μεγαλύτερα παράδοξα της σύγχρονης επιστήμης είναι ότι ενώ συνθέτει μια ηγεμονική κουλτούρα,…

5 days ago

Η άγνοια δεν είναι δύναμη: Tι μας λέει το 1984 του Τζορτζ Όργουελ για τις ψεύτικες ειδήσεις

Από όλες τις προφητικές γνώσεις που μπορεί να βρει κανείς στο κλασικό μυθιστόρημα του Όργουελ,…

2 weeks ago

Τόλμα να γνωρίζεις. Τι είναι ο Διαφωτισμός;

Το 1784, σε ένα δοκίμιό του με τίτλο αυτή την ερώτηση: "Was ist Aufidarung?", ο…

2 weeks ago

Τάσος Λιόλιος – Επιστημονική γνώση

Υπάρχουν δύο απαραίτητα στοιχεία για τη γνώση: το υποκείμενο της γνώσης (ο γνωρίζων, ή ο…

2 weeks ago

Ένα μικρό αφιέρωμα στον Daniel Kahneman

Ένα μικρό αφιέρωμα στον συγγραφέα και ψυχολόγο Daniel Kahneman που διακρίθηκε για το έργο του…

4 weeks ago

Οι κίνδυνοι της εθελοτυφλίας

Για κάποιους είναι τόσο εύκολο να ερωτευτούν με μια ιδέα όσο και έναν άνθρωπο. Οι…

2 months ago