Categories: Φιλοσοφία

Πύρρων – “ὡς χαλεπὸν εἴη ὁλοσχερῶς ἐκδῦναι τὸν ἄνθρωπον”

Σαν γύρισε στην Ήλιδα, o κάποτε πένης και άδοξος Πύρρων ανοίγει φιλοσοφική σχολή και ή διδασκαλία του περιστρέφεται γύρω από τα δύο μεγάλα θέματα, την ακαταληψία και την εποχή.

Διδάσκει αυτά πού διδάχθηκε o ’ίδιος μέσα από την εμπειρία της γνωριμίας με ξένους λαούς. Και αυτή την διδασκαλία την ανυψώνει σε κανόνα ζωής, της δικής του ζωής. Ακόλουθος ην και τω βίω, μάς λέγουν. Ήταν δηλαδή συνεπής μέ αυτά πού δίδασκε. Και ή ζωή του αλλάζει. Αυτός o τόσο ικανός στις συζητήσεις, αυτός πού όλοι λογάριαζαν, κλείνεται στον εαυτό του. Γυρίζει στους αγρούς· πολλές φορές φεύγει χωρίς να ειδοποιήσει. Αυτός ό πολυταξιδεμένος, προτιμά τώρα πια να περπατά μόνος.

Συχνά μονολογεί και, σαν τον ρωτούν γιατί το κάνει, απαντά ότι μελετά να είναι χρηστός. Ήταν άραγε τόσο αδιάφορος ώστε σαν γύριζε στις ερημιές να τον ακολουθούν φίλοι του, για να τον προστατεύουν; Μία λεπτομέρεια μας βάζει σε σκέψεις. O Αινησίδημος, ό μετέπειτα μεγάλος θεωρητικός τού σκεπτικισμού, σημειώνει ότι μόνο στην φιλοσοφία του εφήρμοζε την εποχή και ότι έκανε ότι έπρεπε για τις καθημερινές φροντίδες. Ήταν απλός άνθρωπος ό Πύρρων, μάς λέγει ό Ερατοσθένης. Συχνά τον έβλεπαν να πηγαίνει στην αγορά, να πουλά τις κότες του και τα χοιρίδια. Τόσο πολύ δεν πρόσεχε τα γύρω του πράγματα πού τον είδαν μια μέρα να πλένει ένα γουρουνάκι.

Δεν παντρεύτηκε ποτέ. Καθάριζε μόνος του το σπίτι, όπου ζούσε απλά και ήσυχα με την αδελφή του, την Φιλίστα. Κάποτε όμως έχασε την υπομονή του, θύμωσε μαζί της και, σαν σχολίασαν τον εκνευρισμό του, απάντησε: ουκ εν γυναίω ή έπίδειξις αδιαφορίας.

’Αν αυτή ή απάντηση προκαλεί μειδίαμα, ένας άλλος λόγος του μάς κάνει να σκεφτούμε βαθειά. Ήταν την φορά πού ένας σκύλος τον κυνηγούσε στην έξοχή και, για να τον αποφύγει, σκαρφάλωσε σε ένα δέντρο. Όσοι είδαν την σκηνή τον κορόιδεψαν. Και τότε ό Πύρρων πρόφερε το περίφημο: ὡς χαλεπὸν εἴη ὁλοσχερῶς ἐκδῦναι τὸν ἄνθρωπον. Δεν είναι εύκολο, είπε, να αποβάλει ό άνθρωπος εντελώς τα φυσικά του ένστικτα. Χρειάζεται προσπάθεια, χρειάζεται ν’ αγωνιστεί με τον εαυτό του κάποιος, πρώτα με πράξεις και, αν όχι με πράξεις, με τον λόγο.

Aπό το βιβλίο «Σέξτος ο Εμπειρικός» εκδόσεις Ζήτρος

By Αντικλείδι , https://antikleidi.com

Συναφές: 

Αντικλείδι

Οι διαχειριστές του blog

Recent Posts

Σύγχρονη επιστήμη και αγνωσιολογία

Ένα από τα μεγαλύτερα παράδοξα της σύγχρονης επιστήμης είναι ότι ενώ συνθέτει μια ηγεμονική κουλτούρα,…

2 weeks ago

Η άγνοια δεν είναι δύναμη: Tι μας λέει το 1984 του Τζορτζ Όργουελ για τις ψεύτικες ειδήσεις

Από όλες τις προφητικές γνώσεις που μπορεί να βρει κανείς στο κλασικό μυθιστόρημα του Όργουελ,…

3 weeks ago

Τόλμα να γνωρίζεις. Τι είναι ο Διαφωτισμός;

Το 1784, σε ένα δοκίμιό του με τίτλο αυτή την ερώτηση: "Was ist Aufidarung?", ο…

3 weeks ago

Τάσος Λιόλιος – Επιστημονική γνώση

Υπάρχουν δύο απαραίτητα στοιχεία για τη γνώση: το υποκείμενο της γνώσης (ο γνωρίζων, ή ο…

3 weeks ago

Ένα μικρό αφιέρωμα στον Daniel Kahneman

Ένα μικρό αφιέρωμα στον συγγραφέα και ψυχολόγο Daniel Kahneman που διακρίθηκε για το έργο του…

1 month ago

Οι κίνδυνοι της εθελοτυφλίας

Για κάποιους είναι τόσο εύκολο να ερωτευτούν με μια ιδέα όσο και έναν άνθρωπο. Οι…

2 months ago