Categories: Πολιτική

Οι δύο αφηγήσεις

Δύο είναι οι βασικές αφηγήσεις της σημερινής πολιτικο-οικονομικής συγκυρίας: η πρώτη και κατά κράτος κυρίαρχη είναι η αφήγηση περί «κρίσης», που υποδηλώνει ότι η κατάσταση είναι προσωρινή και ότι σχεδόν αυτόματα θα επιστρέψουμε στην παλιά μας ευημερία. Η κυρίαρχη αυτή αφήγηση έχει δύο όψεις.

Σύμφωνα με την πρώτη όψη της, αρκεί να ακολουθήσουμε τη συνταγή της τρόικας, του Ευρωπαϊκού Διευθυντηρίου και του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, να υιοθετήσουμε μία μονομερή πολιτική λιτότητας, να σφίξουμε κι άλλο το ζωνάρι, να επιβάλλουμε φόρους, άντε να πουλήσουμε και δύο-τρεις δημόσιους οργανισμούς και ως διά μαγείας θα επανέλθει η ανάπτυξη και θα ξαναβγούμε για δανεισμό (προσοχή για δανεισμό, όχι για να πουλήσουμε τα προϊόντα μας) στις διεθνείς αγορές. Στην πορεία αυτή δεν πειράζει να συγκεντρωθεί όλη η πολιτική εξουσία σε μία ανέλεγκτη σχεδόν εκτελεστική λειτουργία, να κυβερνάμε με Πράξεις Νομοθετικού Περιεχομένου, να αγνοούμε την κοινωνία και τις ανάγκες της.

Η άλλη όψη της ίδιας αφήγησης διαπνέεται από τον ίδιο αυτοματισμό: θα κατακτήσουμε την πλειοψηφία στις εκλογές, θα γράψουμε έναν νόμο, με ένα άρθρο θα καταργήσουμε τα μνημόνια, θα διαγράψουμε μονομερώς το χρέος, θα ανοίξουμε και μερικές εκατοντάδες χιλιάδες θέσεις εργασίες στο Δημόσιο και ιδού και πάλι η χαμένη ευημερία και δημοκρατία θα ανακάμψουν. Στην πορεία επιβάλλεται να καταπατούμε τον νόμο, να απαξιώνουμε την πολιτική, να διαπομπεύουμε την ευρωπαϊκή ιδέα.

Την παραπάνω κυρίαρχη και βολική αφήγηση με τις δύο δήθεν αντικρουόμενες, αλλά στην πραγματικότητα αλληλοσυμπληρούμενες όψει, δυσκολεύεται να ανταγωνιστεί με επιτυχία η δεύτερη, ως πιο απαισιόδοξη και πιο απαιτητική: επιμένει σε εκ βάθρων αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου, με έμφαση στις εναλλακτικές πηγές ενέργειας και στην πράσινη ανάπτυξη, στον ευρωπαϊκό συνταγματικό πατριωτισμό, στο ρυθμισμένο άνοιγμα της οικονομίας και των επαγγελμάτων με διασφάλιση του υγιούς ανταγωνισμού, πάταξη της φοροδιαφυγής και επαγγελματισμό, προστασία των αδυνάτων, αξιοκρατία για όλους και ανανέωση της ουσίας και όχι μόνο των προσώπων του πολιτικού συστήματος. Αν και πιο άβολη, η δεύτερη αυτή αφήγηση είναι και η μόνη βιώσιμη λύση.

____

  Πηγή: ethnos.gr

Αντικλείδι , https://antikleidi.com

Συναφές: 

Πολιτική ανυπακοή και βία: μία πρώτη προσέγγιση 

David Graeber: Είσαι αναρχικός-ή; Η απάντηση μπορεί να σε εκπλήξει 

Ξέρεις κανέναν τρόπο να κάνει κανείς πολιτική χωρίς να μπει στην πολιτική των πολιτικών; 

Η βιώσιμη ανάπτυξη μέσα από τα «Πολιτικά» του Αριστοτέλη

Αντικλείδι

Οι διαχειριστές του blog

Share
Published by
Αντικλείδι

Recent Posts

Σύγχρονη επιστήμη και αγνωσιολογία

Ένα από τα μεγαλύτερα παράδοξα της σύγχρονης επιστήμης είναι ότι ενώ συνθέτει μια ηγεμονική κουλτούρα,…

2 weeks ago

Η άγνοια δεν είναι δύναμη: Tι μας λέει το 1984 του Τζορτζ Όργουελ για τις ψεύτικες ειδήσεις

Από όλες τις προφητικές γνώσεις που μπορεί να βρει κανείς στο κλασικό μυθιστόρημα του Όργουελ,…

3 weeks ago

Τόλμα να γνωρίζεις. Τι είναι ο Διαφωτισμός;

Το 1784, σε ένα δοκίμιό του με τίτλο αυτή την ερώτηση: "Was ist Aufidarung?", ο…

4 weeks ago

Τάσος Λιόλιος – Επιστημονική γνώση

Υπάρχουν δύο απαραίτητα στοιχεία για τη γνώση: το υποκείμενο της γνώσης (ο γνωρίζων, ή ο…

4 weeks ago

Ένα μικρό αφιέρωμα στον Daniel Kahneman

Ένα μικρό αφιέρωμα στον συγγραφέα και ψυχολόγο Daniel Kahneman που διακρίθηκε για το έργο του…

1 month ago

Οι κίνδυνοι της εθελοτυφλίας

Για κάποιους είναι τόσο εύκολο να ερωτευτούν με μια ιδέα όσο και έναν άνθρωπο. Οι…

2 months ago