Ναι, χωρίς καμία αμφιβολία. Όλη η αλήθεια, ούσα χαρακτήρα καθολικού, είναι επίσης αυτή που αντιτάσσεται στο άτομο, το οποίο και τείνει να καθορίσει ως κανόνα ζωής την απλή εμμονή στις απαιτήσεις του, ακούσιες και εκούσιες, όντας μεταξύ άλλων, ένα ζώο που αρκείται να ικανοποιεί τις ανάγκες του.
Έτσι ο έρωτας, το μετέωρο και επικίνδυνο αυτό πάθος αποτελεί την εμπειρία αυτής της σωτηριώδους αποτάξεως των ατομικών απαιτήσεων. Αποτελεί στη πραγματικότητα ο έρωτας μια απόφαση΄ την απόφαση του να δεχθείς ότι ένας άλλος ή μία άλλη , στην αρχή τελείως άγνωστος για σένα, αναγνωρίζει στο εξής στα μύχια του, χωρίς συστολή ή επιτήδευση, πως αποτελεί μέρος της ύπαρξής μας.
Ωστόσο το συνομολογούμε: λογιζόμενοι ως άτομα κατ΄όνομα ή ανωνύμως , δεν εγκαινιάζουμε τον αγώνα προς αυτή την κατεύθυνση. Είμαστε περισσότερο ξεγελασμένοι από το ανωφελές ασώματο και φωτογραφικό εμπόριο αναρίθμητων “φίλων”, δια της συγκαταθέσεως μας σε μη δεσμευτικές σχέσεις ή από το σύμφωνο που καθηλώνει ένα ζευγάρι στη λογική των αμοιβαίων οφελών. Σύμφωνο φαινομενικά στέρεο, σαθρό στην πραγματικότητα (50% το ποσοστό των διαζυγίων στη Γαλλία).
Ο αναστοχασμός του έρωτα, δε θα μπορέσει παρά να υπάρξει σήμερα ως ένα κίνημα αντίστασης. Ναι, αντίσταση, αυτό είναι το τίμημα που χρειάζεται να καταβληθεί, αυτό το ακατάβλητο πάθος. Και αυτή η μάχη για την τιμή του έρωτα διεξάγεται σε δύο μέτωπα.
“Στα δεξιά”, τολμώ να πω, πρέπει να φτάσουμε στην γενεσιουργό ιδεολογία του συμφώνου συμβιώσεως. Έτσι δε θα μπλεκόμασταν με θέματα όπως η τήρηση της ισορροπίας των πλεονεκτημάτων της συμβίωσης, η “προκοπή” των ατόμων που τους αγγίζει η συγκεκριμένη προβληματική, η “αρμονία” στη ζωή του καθενός, συνοπτικά, η ατομική ικανοποίηση των ζώων που ζευγαρώνουν. Δεν διασχίσαμε ποτέ το σύνορο που χωρίζει το ενδιαφέρον από την Ιδέα ή την ικανοποίηση απ΄τη χαρά. Η απεικόνιση αυτή της συζυγικής σχέσης δεν είναι παρά μία προβολή του θεμελιώδους νόμου των κοινωνιών μας: καθετί που υφίσταται έχει μία καθορισμένη από την αγορά τιμή. Όμως στο παζάρι των ατομικών ικανοποιήσεων, ο καημός του έρωτα είναι κυριολεκτικά ανεκτίμητος. Κι αφού τα πράγματα είναι έτσι, θα αρκεστούμε σε ένα σύμφωνο κανονιστικό των ατομικών ικανοποιήσεων.
“Στα αριστερά”, πρέπει να υπερβούμε την τάση του να βλέπουμε μες την “ελευθερία” των επιθυμιών το άλφα και το ωμέγα της ύπαρξης. Που θα πει πως χρειάζονται πολλά ώστε ο έρωτας ως λογική να μπορέσει να περιορίσει αυτό τον βουλιμικό τρόπο επιλογής. Όχι περισσότερο από το σύμφωνο, η ελευθεριότητα υπερβαίνει τους νόμους των αγοραστικών εκτιμήσεων. Η υποβόσκουσα θλίψη, που κείται πέρα από την τελετουργία της υπερδιέγερσης, προέρχεται με τρόπο πιεστικό από αυτή την υποταγή, που΄ναι απόμακρη κάθε χαράς, στο βαθμό κατά τον οποίο η χαρά προϋποθέτει τον ανεξάντλητο χαρακτήρα της διάνοιας.
Σημείωσα παραπάνω πως ο έρωτας υπήρξε μία “πεισματώδης περιπέτεια”. Λέμε πως η διάνοια απαιτεί να διαδραματίζει ρόλο συντελεστή σε αυτή τη γενναιόδωρη γεύση του κινδύνου, αλλά και να διαθέτει τον παράγοντα υπομονή, ώστε να αρμοστεί η σκοπιμότητα των γεγονότων. Αλλά η χαρά που αναθρώσκει είναι χαρακτήρα ανεκτίμητου.
[ Το κείμενο του Badiou, δημοσιευμένο πρόσφατα στη le Monde παρουσιάζει ένα σωρό ιδιοτροπίες. Τουλάχιστον προσπάθησα να αποδώσω τον κειμενικό πυρήνα με τρόπο τέτοιο που να μην προδίδεται η κελαρυστή χρήση σχημάτων λόγου και οι “πονηροί” ρηματικοί τύποι του Γάλλου. ]
Απόδοση από την γαλλική γλώσσα στη νέα ελληνική-σχολιασμός: Βαγγέλης Σταυρόπουλος
Πηγή: Aντίφωνο
Αντικλείδι , https://antikleidi.com
Συναφές:
Ένα από τα μεγαλύτερα παράδοξα της σύγχρονης επιστήμης είναι ότι ενώ συνθέτει μια ηγεμονική κουλτούρα,…
Από όλες τις προφητικές γνώσεις που μπορεί να βρει κανείς στο κλασικό μυθιστόρημα του Όργουελ,…
Το 1784, σε ένα δοκίμιό του με τίτλο αυτή την ερώτηση: "Was ist Aufidarung?", ο…
Υπάρχουν δύο απαραίτητα στοιχεία για τη γνώση: το υποκείμενο της γνώσης (ο γνωρίζων, ή ο…
Ένα μικρό αφιέρωμα στον συγγραφέα και ψυχολόγο Daniel Kahneman που διακρίθηκε για το έργο του…
Για κάποιους είναι τόσο εύκολο να ερωτευτούν με μια ιδέα όσο και έναν άνθρωπο. Οι…