Παίζουμε Μονόπολη;

Η Ευρυδίκη πήρε τη Σαγράδα Φαμίλια. Η Δώρα τον Πύργο του Άιφελ. Η Άρτεμη σαν λιγότερο απαιτητική, βολεύτηκε με την Πίζα. «Τα μνημεία μοιράστηκαν σε καλά χέρια» ειρωνεύτηκε η Διονυσία. «Όχι πάλι αυτή η παρωδία», αγανάκτησα. Ήξερα καλά τι έπεται… Μέσα σε 40 λεπτά είχαμε τσακωθεί. Το χρήμα μπήκε στη μέση και μας διαμέλισε.

Οι διακανονισμοί χτύπησαν κόκκινο. Ποια έχει το περισσότερο ρευστό; Ποια θα συμμαχήσει με την άλλη και με τη αντάλλαγμα; «Μην την εμπιστεύεσαι, αν χτιστεί το πρώτο ξενοδοχείο ,ηττηθήκαμε όλοι.» «Έχω ανάγκη το Παρίσι, μα δεν έχω λεφτά. Που τα σπατάλησα η ανόητη;»

Πάντα μισούσα τη Μονόπολη. Μου θύμιζε το κατακερματισμένο, μισαλλόδοξο και ιδιοτελέστατο κράτος που ζω. Σα να μην έφτανε η ματαιόδοξη πραγματικότητα, έπρεπε να τη ζήσουμε και σε μικρογραφία και μάλιστα με πιόνια τσίγκινης μινιατούρας. Στη Μονόπολη δε γελάς. Κανείς δε γελά. Παριστάνεις απλά τον χαρούμενο, για να πιστέψουν οι υπόλοιποι πως είσαι ικανοποιημένος με τα αποκτηθέντα.  Χωρίς να το καταλάβεις μένεις με 2 ευρώ και υποθηκευμένο το πολυπόθητο Παρίσι. Καταλαβαίνεις τότε πως έχεις ξοφλήσει. Κατσουφιάζεις, και αφού έχεις αποτύχει να κλέψεις από το διπλανό σου το πενηντάρικο, που κοντεύει να πέσει από το τραπέζι- καθώς το χρήμα από μεριά του ρέει άφθονο, αποχωρείς προς την κουζίνα , αφού και τα άπλυτα κοντεύουν μες την απελπισία τους να ανοίξουν μόνα τους τη βρύση και ν’ αρχίσουν το λουτρό.

Η Μονόπολη είναι θαρρώ ο πιο εύκολος και αξιόπιστος τρόπος να εξηγήσεις σ’ ένα παιδί πως λειτουργεί το πολιτικο-οικονομικό σύστημα της Ελλάδας, ή όλης της Ευρώπης. Και ακόμα πιο καθολικά, του κόσμου όλου. Χαμένος, είναι αυτός με τα δύο σπίτια στη Ρίγα. Νικητής, εκείνος με το ξενοδοχείο στη Ρώμη. Τόσο απλά. Όλοι εξαγοράζονται σ’ αυτόν, φιλούν τα τριχωτά του χέρια, θυσιάζουν ροζ πόνι στο βωμό του. Γινόμαστε έτσι μια ωραία παρέα από υποχείρια και χειροκροτούμε το αηδιαστικό χαμόγελο του νικητή. Κι ας θέλεις να γυρίσεις το τραπέζι ανάποδα, να τον αναγκάσεις να καταπιεί τον τσίγκινο Άιφελ. Μα ποτέ δεν το κάνεις. Εστιάζεις απλώς στο αυτάρεσκο μειδίαμα, και το παίζεις αδιάφορος.

Γι’ αυτό μισώ τη Μονόπολη. Γιατί στα μάτια μου, μοιάζει περισσότερο με μονοπώλιο  παρά με παιχνίδι. Άλλωστε όπως πρόσφατα ανακάλυψα, ο αρχικός στόχος του επιτραπέζιου, με την πρωταρχική του, λιγάκι παραλλαγμένη μορφή, τέτοιους οικονομικούς παράγοντες έθιγε. Η Ελίζαμπεθ Μάτζι Φίλιπς, δημιούργησε ένα παιχνίδι ελπίζοντας πως θα μπορούσε να εξηγήσει την απλή θεωρία των φόρων του Χένρυ Τζωρτζ. Ότι, δηλαδή, όσα κέρδη κι αν βγάζει ένας άνθρωπος από την περιουσία του, στο τέλος όλη αυτή θα καταλήξει νομοτελειακά στα χέρια ενός και μόνο ανθρώπου.

Όσο αφορά, βέβαια, ένα επιτραπέζιο, τα πράγματα επανέρχονται με το που σφραγίσουμε το κουτί, άντε, ίσως και καμιά ώρα αργότερα, λόγω φορτισμένων συναισθημάτων. Τι γίνεται όμως, όταν αυτό αφορά μια χώρα ολόκληρη ή όλες τις χώρες μαζί; Πότε επανέρχονται οι δεσμοί; Ποιοι συνεχίζουν να χαμογελούν; Πότε τελικά σταματάει αυτό το μονοπωλιακό παιχνίδι και τι αφήνει στο πέρασμά του;

~Μπουμπάρη Μαριλένα

by Αντικλείδι , https://antikleidi.com

Συναφές: 

«Φινόπορο»

Υποσχέσου

Μπουμπάρη Μαριλένα

Γεννημένη στη Θεσσαλονίκη, Ιούνη του 1991, μεγαλωμένη στην Καστοριά, μα με νου που δε βρίσκει τόπο, χωρίς φιλοδοξίες και μεγαλεπήβολα όνειρα, μα με βαθιά θέληση και επιμονή, έγινα δασκάλα. Ω! Μα όνειρα έχω. Είναι πολλά και ροζ, και αγαπούν τα παιδιά. Ό,τι γράφω αποτελεί παραλλαγμένες στιγμές της δικής μου ζωής και πιθανότατα της δικής σου. Μεγαλύτερος μου εχθρός-μα συνάμα μονάκριβος φίλος είναι ο νους(αυτός με σκοτώνει, αυτός με ξανανιώνει). Ματαιόδοξη από τη φύση μου, δε χαρακτηρίζομαι από τελεολογικές φρονήσεις-για μένα δεν έχουν τα πάντα ένα λόγο που γίνονται. Αν ήταν έτσι-πιστέψτε με, όλα θα ‘ταν τώρα αλλιώς!(Μα μη σας γελώ, όλοι βαστάμε ακόμα και μια μικρή δόση ελπίδας στο τσεπάκι μας-χωρίς αυτήν, χαθήκαμε!) Πολυλογού μονάχα όταν πιάνω το μολύβι, χαμογελώ συχνά καθώς πιστεύω πως είναι το λιγότερο που μπορώ να κάνω για την κάθε μέρα και εδώ σωπαίνω με μια φράση: «Όλοι έχουμε κάποιους πελαργούς να βασιζόμαστε στα ταξίδια μας. Και τότε πάντοτε το χαμόγελο περισσεύει…» Είθε λοιπόν, όλοι να βρείτε κάποτε τους πελαργούς σας αφήνοντας πάντα ένα χαμόγελο περίσσιο…

Share
Published by
Μπουμπάρη Μαριλένα

Recent Posts

Σύγχρονη επιστήμη και αγνωσιολογία

Ένα από τα μεγαλύτερα παράδοξα της σύγχρονης επιστήμης είναι ότι ενώ συνθέτει μια ηγεμονική κουλτούρα,…

2 weeks ago

Η άγνοια δεν είναι δύναμη: Tι μας λέει το 1984 του Τζορτζ Όργουελ για τις ψεύτικες ειδήσεις

Από όλες τις προφητικές γνώσεις που μπορεί να βρει κανείς στο κλασικό μυθιστόρημα του Όργουελ,…

3 weeks ago

Τόλμα να γνωρίζεις. Τι είναι ο Διαφωτισμός;

Το 1784, σε ένα δοκίμιό του με τίτλο αυτή την ερώτηση: "Was ist Aufidarung?", ο…

3 weeks ago

Τάσος Λιόλιος – Επιστημονική γνώση

Υπάρχουν δύο απαραίτητα στοιχεία για τη γνώση: το υποκείμενο της γνώσης (ο γνωρίζων, ή ο…

3 weeks ago

Ένα μικρό αφιέρωμα στον Daniel Kahneman

Ένα μικρό αφιέρωμα στον συγγραφέα και ψυχολόγο Daniel Kahneman που διακρίθηκε για το έργο του…

1 month ago

Οι κίνδυνοι της εθελοτυφλίας

Για κάποιους είναι τόσο εύκολο να ερωτευτούν με μια ιδέα όσο και έναν άνθρωπο. Οι…

2 months ago