Οι 2 γέροι του Γκόγια

Goya_Dos_viejos


Δύο γέροι  ή Δύο μοναχοί ή Ένας γέρος και ένας μοναχός είναι οι τίτλοι με τους οποίους αναφέρεται ένας από τους 14 Μαύρους Πίνακες που ζωγράφισε ο Ισπανός ζωγράφος και χαράκτης Φρανθίσκο Γκόγια την περίοδο 1819 – 1823. Ο Γκόγια διένυε την όγδοη δεκαετία της ζωής του και βρισκόταν σε εσωτερική και σωματική κατάπτωση. Ζωγράφισε τα έργα στους τοίχους (εσωτερικά) του σπιτιού όπου διέμενε που ήταν γνωστό ως Η έπαυλη του κουφού , το οποίο αγόρασε το 1819.

Στον πίνακα ξεχωρίζουν δύο όρθιες ηλικιωμένες φιγούρες με ενδυμασία μοναχού μπροστά από μαύρο φόντο. Ο ψηλός άντρας που βρίσκεται μπροστά έχει μακρυά γκρίζα γενειάδα και ακουμπάει σε ένα μπαστούνι. Πιθανόν να είναι ο Κρόνος, ο θεός του χρόνου. Πίσω του βρίσκεται μία φιγούρα που θυμίζει καρικατούρα, της οποίας το πρόσωπο παραπέμπει σε ζώο. Αυτή η φιγούρα μοιάζει να φωνάζει στο αυτί του άντρα που βρίσκεται μπροστά της, κάτι που πιθανόν να αποτελεί υπαινιγμό για την κώφωση σου Γκόγια.

457px-2_alte_Männer,_um_1821-23

Υπάρχει αξιοσημείωτη διαφορά ανάμεσα στην αναπαράσταση των δύο ανδρών. Ο γενειοφόρος άνδρας, ο οποίος ακουμπά ήρεμα στο μπαστούνι του με τη λυπημένη αλλά γαλήνια έκφρασή του, θυμίζει τους φιλοσόφους που απεικόνισε οΒελάσκεθ, τις εικόνες των οποίων είχε αντιγράψει ο Γκόγια. Αντίθετα, τα χαρακτηριστικά του τερατόμορφου συντρόφου του, παραπέμπουν στους μοναχούς που παρουσιάζονται στις σειρές χαρακτικών του Γκόγια, Τα ΚαπρίτσιαΟι Συμφορές του Πολέμου και στις Τρέλες.

****************

Δύο γέροι τρώνε σούπα ή To Μαγικό Φίλτρο  είναι το όνομα με το οποίο αναφέρεται ένας από τους Μαύρους Πίνακες που φιλοτέχνησε ο Φρανθίσκο Γκόγια την περίοδο 1819 -1823. 

640px-Viejos_comiendo_sopa

Σε αυτή την εικόνα, δύο ηλικιωμένες μορφές σκύβουν προς τα μπρος από ένα μαύρο φόντο. Παρότι θεωρούνται ως άντρες, το φύλλο τους δεν είναι ευδιάκριτο. Το στόμα της αριστερής φιγούρας παραπέμπει σε γκριμάτσα, πιθανώς λόγω έλλειψης δοντιών. Σε πλήρη αντίθεση με αυτή τη ζωηρή έκφραση, το πρόσωπο της δεξιάς φιγούρας οριακά φαίνεται ζωντανό. Τα μάτια είναι μαύρες κοιλότητες και το κεφάλι σε γενικές γραμμές φέρει χαρακτηριστικά κρανίου.

Οι Μαύροι Πίνακες δεν προορίζονταν από τον καλλιτέχνη για δημόσια θέαση και δεν υπάρχουν γνωστοί τίτλοι για τα έργα οι οποίοι να έχουν δοθεί από τον καλλιτέχνη. Όπως και άλλα έργα της σειράς μεταφέρθηκε σε καμβά μεταξύ του 1873 και 1874 υπό την επίβλεψη του Salvador Martínez Cubells, ενός συντηρητή του Μουσείου του Πράδο. Ο ιδιοκτήτης, Βαρόνος Emile d’Erlanger, δώρισε τους καμβάδες στο Ισπανικό κράτος το 1881 και έκτοτε εκτίθενται στο Μουσείο του Πράδο.

   Πηγήwikipedia

Antikleidi , https://antikleidi.com

σχετικά:

Francisco Goya

Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;

 

Σχετικά Άρθρα

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -