Όλα όσα δεν ξέρατε για τον Pablo, τη Γκερνίκα και τις γυναίκες, και δεν ρωτούσατε.
O Pablo Picasso υπήρξε ένας από τους διασημότερους και παραγωγικότερους καλλιτέχνες του 20ου αιώνα. Γεννήθηκε στις 25 Οκτωβρίου 1881 στη Μάλαγα της Ισπανίας και πέθανε στις 8 Απριλίου 1973 στη Μουζέν της Γαλλίας.
5 πράγματα που μου έμαθε ο Πικάσο για τη ζωή:
Ο Πικάσο σε 10 γεγονότα
Ο Πικάσο και η Γκερνίκα
Η Γκερνίκα (Guernica) είναι ίσως το διασημότερο έργο του Πικάσο. Βρίσκεται στο Μουσείο Reina Sofia στη Μαδρίτη και έχει διαστάσεις 3,5 m x 7,8 m. Περιγράφει τη βιαιότητα του πολέμου αντλώντας έμπνευση από τον βομβαρδισμό της ομώνυμης πόλης της χώρας των Βάσκων στις 26 Απριλίου 1937, στο πλαίσιο του Ισπανικού Εμφυλίου Πολέμου. Στο βομβαρδισμό σκοτώθηκαν 1.650 άνθρωποι και ισοπεδώθηκε το 70% της πόλης. Εκείνες τις ημέρες ο Ισπανός ζωγράφος έπρεπε να ετοιμάσει έναν πίνακα ως παραγγελία της Ισπανικής Δημοκρατικής Κυβέρνησης για τη Διεθνή Έκθεση του Παρισιού. Ο Πικάσο, συγκλονισμένος από το περιστατικό, εμπνέεται τον πίνακά του και τον ολοκληρώνει μέσα σε μόλις ένα μήνα.
Στον πίνακα χρησιμοποιεί συμβολική γλώσσα και δε βάζει ως θέμα του βόμβες και ερείπια. Κυρίαρχες μορφές είναι ένας ταύρος, ένα άλογο και τέσσερις γυναίκες που θρηνούν κρατώντας νεκρά μωρά.
Κατά τη διάρκεια του Β Παγκοσμίου Πολέμου οι Γερμανοί εισήλθαν στο Παρίσι και προσπάθησαν να κατασχέσουν καλλιτεχνικούς θησαυρούς. Φημολογείται πως ένας Γερμανός αξιωματικός έδειξε σε φωτογραφία τον πίνακα στον ίδιο τον Πικάσο και τον ρώτησε «Εσείς τον κάνατε αυτόν τον πίνακα;» και εκείνος του απάντησε «Όχι. Εσείς.»
Πρόκειται για ένα έργο με πολλές πολιτικές προεκτάσεις που αρχικά δέχτηκε αρνητική κριτική, κοροϊδία και αδιαφορία (κι αυτό πολιτική στάση είναι, βέβαια) αλλά μετά έτυχε αποδοχής και έμεινε στην ιστορία ως σύμβολο της φρίκης του πολέμου για όλους τους ανθρώπους και , κυρίως, για τον άμαχο πληθυσμό αλλά και ως κραυγή διαμαρτυρίας κατά του φασισμού. Ο ζωγράφος είναι γνωστό πως ήταν στρατευμένος και ο ίδιος δήλωνε πως «η ζωγραφική είναι εργαλείο πολέμου για επίθεση και άμυνα απέναντι στον εχθρό». Η Γκερνίκα είναι η ζωντανή απόδειξη πως η Τέχνη μπορεί πράγματι να έχει ακτιβιστικό ρόλο και πολιτική θέση.
ΥΓ. Όσες φορές και να έχεις δει αυτόν τον πίνακα σε φωτογραφίες, αφίσες, κούπες, μπρελόκ και λοιπά μπιχλιμπίδια δεν μετράνε αν δεν τον δεις από κοντά στις διαστάσεις του και σε όλο του το μεγαλείο. Και στο Μουσείο Reina Sofia θα είναι πραγματικά σαν να τον βλέπεις για πρώτη φορά. Και θα είναι μια μέρα που θα θυμάσαι πάντα. Στο υπόσχομαι.
Ο Πικάσο και η Γυναίκα
Η προσωπική ζωή του Picasso υπήρξε πολυτάραχη. Έκανε δύο γάμους και τέσσερα παιδιά από τρεις διαφορετικές γυναίκες. Λένε πως είχε εκατοντάδες ερωμένες και η σεξουαλική του όρεξη δεν σταματούσε ποτέ. Ακόμα και στα 70 του χρόνια, ήταν ασυγκράτητος. Η επιρροή του στο γυναικείο φύλο ήταν τεράστια.Θεωρούσε απαραίτητο η γυναίκα να είναι υποχωρητική και πιο κοντή από αυτόν (είχε ύψος 1,63). Έχει χαρακτηριστεί «άπιστος» και «βασανιστικός» σύντροφος από πολλές ερωμένες του. Φημολογείται ότι είχε πει στην ερωμένη του Françoise Gilot (εκείνος ήταν 61 και εκείνη 21): «Για εμένα υπάρχουν δύο είδη γυναικών, οι βασίλισσες και τα χαλάκια της πόρτας».
Από τις 7 γνωστότερες και, μπορεί, σημαντικότερες γυναίκες στη ζωή του, οι 2 αυτοκτόνησαν (η MarieThérèse, αφού την εγκατέλειψε και η τελευταία σύζυγός του Ζακλίν Ρο, επειδή δεν άντεξε το θάνατό του) και άλλες 2 τρελάθηκαν. Η σύντροφός του Φρανσουάζ Ζιλό ήταν η μόνη γυναίκα που εγκατέλειψε τον Picasso, (παίρνοντας μαζί της και τα παιδιά τους). Στη συνέχεια, έγραψε βιβλίο με τίτλο«Η Ζωή με τον Picasso» όπου τον χαρακτήρισε«σαδιστή Κυανοπώγωνα».Η ερωμένη του, την περίοδο που ζωγράφιζε τη Γκερνίκα, Dora Maar του είχε πει: «Μπορεί ως καλλιτέχνης να είσαι εκπληκτικός, αλλά ηθικά είσαι άχρηστος».
Κάποιοι τον έχουν χαρακτηρίσει ακόμα και «μισογύνη», αλλά η πραγματικότητα πιστεύω πως ήταν πολύ διαφορετική. Ο Πικάσο λάτρευε τη Γυναίκα και την υμνούσε καθημερινά με ό,τι πολυτιμότερο είχε: την τέχνη του και το ταλέντο του. Οι γυναίκες της ζωής του αποτελούσαν πάντα τη μεγαλύτερη πηγή έμπνευσης για το έργο του και η γυναικεία φιγούρα διαδραματίζει πρωτεύοντα ρόλο καθόλη τη διάρκεια της καλλιτεχνικής του πορείας. Ο Ισπανός ζωγράφος προβάλλει τη γυναίκα με όλες της τις ιδιότητες, δίνοντας μεγαλύτερη σημασία στη σεξουαλική της υπόσταση.Ποιος μπορεί να ξέρει στ’ αλήθεια τι ένιωθε ο Πικάσο για το γυναικείο φύλο; Αλλά όπως λέει χαρακτηριστικά και ο ίδιος : «Αν υπήρχε μόνο μία αλήθεια, δε θα μπορούσες να ζωγραφίσεις εκατό καμβάδες με το ίδιο θέμα».
23 Αποφθέγματα ενός φλογερού πρωτοπόρου:
Δείτε εδώ απόσπασμα από την ταινία του 1956 με τίτλο «Το μυστήριο Πικάσο» («Le mystère Picasso»), σε σκηνοθεσία του Henri-Georges Clouzot.
____
Λουκία Μητσάκου
Πηγή: athensvoice.gr
Αντικλείδι , https://antikleidi.com
Συναφές:
Ένα από τα μεγαλύτερα παράδοξα της σύγχρονης επιστήμης είναι ότι ενώ συνθέτει μια ηγεμονική κουλτούρα,…
Από όλες τις προφητικές γνώσεις που μπορεί να βρει κανείς στο κλασικό μυθιστόρημα του Όργουελ,…
Το 1784, σε ένα δοκίμιό του με τίτλο αυτή την ερώτηση: "Was ist Aufidarung?", ο…
Υπάρχουν δύο απαραίτητα στοιχεία για τη γνώση: το υποκείμενο της γνώσης (ο γνωρίζων, ή ο…
Ένα μικρό αφιέρωμα στον συγγραφέα και ψυχολόγο Daniel Kahneman που διακρίθηκε για το έργο του…
Για κάποιους είναι τόσο εύκολο να ερωτευτούν με μια ιδέα όσο και έναν άνθρωπο. Οι…