Mark Rowlands – Βρισκόμαστε μέσα στη σκιά του λύκου


Σ’ αυτούς τους σκοτεινούς καιρούς που ζούμε, είναι προφανές ότι από τις ιστορίες που λέμε για τον εαυτό μας μπορούν να πηγάσουν οι περισσότερες διακρίσεις που γίνονται μεταξύ των ανθρώπων. Η ευπιστία βρίσκεται σε απόσταση αναπνοής από την εχθρότητα.

Παρ’ όλα αυτά, θα ασχοληθώ κυρίως με τις ιστορίες που χρησιμοποιούμε για να ξεχωρίσουμε τον εαυτό μας όχι από τους άλλους ανθρώπους, αλλά από τα υπόλοιπα ζώα: τις ιστορίες δηλαδή που λέμε για το τι είναι ο άνθρωπος.

Κάθε ιστορία έχει και μια «σκοτεινή πλευρά», όπως λέμε: ρίχνει μια σκιά. Αυτή η σκιά βρίσκεται πίσω από αυτό που λέει η ιστορία. Κι εκεί ακριβώς βλέπουμε τι μας δείχνει η ιστορία. Αυτό που μας δείχνει μπορεί να είναι σκοτεινό με δύο διαφορετικούς τρόπους.

Πρώτα απ’ όλα, είναι συνήθως μια καθόλου κολακευτική, για να μην πω μια πραγματικά ανησυχητική, όψη της ανθρώπινης φύσης.

Δεύτερον, είναι συχνά πολύ δύσκολο να το διακρίνεις. Μάλιστα, οι δυο αυτές έννοιες είναι αλληλένδετες. Έχουμε εξαιρετική ευκολία στο να προσπερνάμε εκείνες τις πλευρές του εαυτού μας που θεωρούμε δυσάρεστες. Κι αυτή η τάση καλύπτει και τις ιστορίες που λέμε για να εξηγήσουμε στον εαυτό μας τη φύση μας.

Ο λύκος είναι βέβαια, κατά παράδοση αν και άδικα, ο χαρακτηριστικός εκπρόσωπος αυτού που ονομάζουμε «σκοτεινή πλευρά» της ανθρώπινης φύσης. Αυτό είναι κάτι σαν ειρωνεία της φύσης από πολλές απόψεις, όπως για παράδειγμα από ετυμολογική άποψη.


Η λέξη λύκος συνδέεται τόσο στενά με τη λέξη λευκός, που σήμαινε «φωτεινός» στην αρχαία ελληνική, ώστε σε κάποια κείμενα οι δύο λέξεις να συγχέονται. Μπορεί αυτή η σύγχυση να είναι αποτέλεσμα κακής μετάφρασης, ή μπορεί και να υπήρχε κάποια ουσιαστικότερη, ετυμολογική σχέση μεταξύ αυτών των λέξεων. Παραμένει πάντως γεγονός ότι ο Απόλλων ήταν ο θεός τόσο του ήλιου όσο και των λύκων.

Και σε αυτό το βιβλίο, το σημαντικό θέμα είναι η σχέση του λύκου με το φως. Μπορούμε να σκεφτούμε τον λύκο σαν το ξέφωτο στο δάσος. Μέσα στα βάθη του δάσους μπορεί να είναι πολύ πυκνό το σκοτάδι και να μας εμποδίζει να δούμε τα δέντρα. Το ξέφωτο είναι το μέρος που επιτρέπει να αποκαλυφθεί αυτό που ήταν κρυμμένο. Θα προσπαθήσω λοιπόν να δείξω ότι ο λύκος είναι το ξέφωτο στο δάσος της ανθρώπινης ψυχής. Ο λύκος αποκαλύπτει αυτό που κρύβουν οι ιστορίες που λέμε για τον εαυτό μας – αυτό που δείχνουν οι ιστορίες χωρίς να το λένε καθαρά.

Βρισκόμαστε μέσα στη σκιά του λύκου. Μπορεί κάτι να ρίξει σκιά με δυο διαφορετικούς τρόπους: είτε εμποδίζοντας το φως, είτε ρίχνοντας φως εκεί όπου κάτι άλλο το εμποδίζει να περάσει. Εννοώ τη διαφορά ανάμεσα στη σκιά ενός ανθρώπου και τη σκιά που προκαλεί η φωτιά. Όταν μιλάω για τη σκιά του λύκου, δεν εννοώ τη σκιά που ρίχνει ο ίδιος ο λύκος, αλλά τις δικές μας σκιές που δημιουργούνται κάτω από το φως του λύκου. Αυτό που δεν θέλουμε να ξέρουμε για τον εαυτό μας είναι ακριβώς αυτό που θα δούμε όταν τον κοιτάξουμε μέσα από αυτές τις σκιές.

the philosopher and the wolf

Mark Rowlands – «Ο Φιλόσοφος και ο Λύκος».

O Mark Rowlands είναι καθηγητής Φιλοσοφίας στο Πανεπιστήμιο του Miami και συγγραφέας αρκετών βιβλίων πάνω στη φιλοσοφία της νόησης και στην πολιτισμική κρίση. Στα έργα του περιλαμβάνονται τα: Animal Rights (1998), The Body in Mind (1999), The Nature of Consciousness (2001), Animals Like Us (2002), και το αυτοβιογραφικό The Philosopher and the Wolf (2008). Ο Rowlands γεννήθηκε στην Ουαλία το 1962 και πήρε doctorate στη Φιλοσοφία από το Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης. Έχει διδάξει φιλοσοφία στη Βρετανία, στην Ιρλανδία και στις Ηνωμένες Πολιτείες. Το πιο γνωστό βιβλίο του, διεθνές best seller “The Philosopher and the Wolf” σχολιάστηκε από τον Guardian ως «αυτοβιογραφία μίας ιδέας».

Διαβάστε επίσης: 

Τι διδάχτηκε ο φιλόσοφος από τη ζωή του μ’ έναν λύκο

Ο φιλόσοφος που αγάπησε ένα λύκο. Και τον πήρε σπίτι του

Αντικλείδι , http://antikleidi.com

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

 

Leave a Reply